Top5 omituisuudet - Renault ZOE

Nyt on ensimmäinen 1000 km yhteistä taivalta takana ZOE:n kanssa. Renault ZOE Z.E. 50 oli Euroopassa vuoden 2020 myyntitilastojen perusteella sähköautojen ykkönen. Tästä voi tulkita, että minun lisäkseni monen muunkin mielestä Rellussa on monta hyvää ominaisuutta. Mutta mitkä ovat ”top 5 omituisuudet”, jotka ovat nousseet 1000 km aikana esiin?

4 listalleni pääsevätstä 5 asiasta liittyy auton takaosaan. Huomaan ajattelevani, onko Renault ZOE Z.E. 50 suunniteltu kahdessa työvuorossa, joista aamuvuoro on hoitanut suunnittelun nokasta B-pilariin saakka ja iltavuoro B-pilarista perään.

Nyt kun olen ajellut ZOE:lla 1000 km, kuljettajan paikalla istuessani ainoa asia, joka pääsee ”top 5”-listalle on:

I - Kuljettajan penkin heikko ristiselän tuki. ZOE:ssa on mielestäni ihan kivan näköinen penkki, mutta en löydä siitä ristiselän tuen säätöä. Internetistä löytyvässä käyttöohjekirjassa sanotaan, että kuljettajan istuimen ristiselän tuen säätö on ”mallikohtainen”. En tiedä mitä ilmaus tarkoittaa, koska ZOE:n myyntiesitte ei ristiselän tukea mainitse millekään varustetasolle: Life, Zen, Intens. Oman autoni penkistä en käyttöohjeeseen piirrettyä kahvaa löydä.

Muilta osin Renault ZOE Z.E. 50 on mieletäni etupuskurista B-pilariin saakka positiivisessa mielessä "ihan mukavan tavallinen" ja looginen auto.

Seuraavat 4 listalleni pääsevistä asioista löytyvät B-pilarin takapuolelta. Mielestäni tämä on hiukan yllättävää, koska - ainakin minulla olevan mielikuvan mukaan - ZOE:n tyyppinen kompakti auto hankitaan usein palvelemaan perheen logistisia tarpeita. Tällaisessa käytössä takatilojen toimivuus on tärkeää.

II - Tavaratilan verhoilematon reuna ja siinä olevat reiät. Kun avasin Renault ZOE Z.E. 50:n peräkontin ensimmäistä kertaa Renault-liikkeessä, kiinnitin huomioni tähän välittömästi. Ensireaktioni oli, että reikiin vierähtää helposti jotain sisään. Aivan niin kuin siitä puuttuisi joku verhoiluelementti, mutta tämä kuulemma suunniteltu juuri tällaiseksi. Yhteiselämääni ZOE:n kanssa ei ehtinyt vierähtää montaakaan päivää kun jouduin jo kalastamaan Fanta-tölkkiä puskurin sisältä. Pian tämän jälkeen huomasin, että tämä paljas maalipinta on myös se tuki, jota vasten kaikki ZOE:en kuormattavat pitkät esineet tulevat nojaamaan. Laskettelusuksen kantti keikkumassa maalattua peltireunaa vasten kuluttaa takuuvarmasti pinnan pellille. Voin vain kuvitella, missä kunnossa tämä tulee monissa käytetyissä Relluissa olemaan. Täytynee käydä ostamassa Motonetista "askartelutarvikkeita" ja korjata Groupe Renaultin iltavuoron huolimattomuus.

III - Renault-myyjä tarjoaa tavaratilaan välipohjaa lisävarusteena. Tämä välipohja piilottaisi edellä kritisoimani Fanta-tölkkejä syövät reiät ja tarjoaisi paikan, johon voi säilöä latausjohdon kun sitä ei tarvita. Välipohjan arvo on kuulemma 235EUR. Mielestäni se on aika paljon rahaa tavaratilan pohjalle tulevata styroxlaatikosta ja sen päälle asetettavasta levystä. 30000EUR ei ole ihan pieni raha 4-metrisestä autosta. Minun mielestäni siihen hintaan tavaratila voisi olla tehty loppuun saakka. Etenkin kun suunnitteluosasto on kyllä saanut käyttää rahaa USB-portteihin, joita autossa on kulkupelin mittoihin nähden huomattavan paljon.

IV - Takaovien epäergonomiset kahvat. Renault ZOE:ssa takaoven kahvan virkaa hoitaa sen takareunasta esiin nouseva muovilipare. Tämän toiminta on ollut yllättävän luotettavaa lumisenakin, mutta lipareesta ei saa oikein kunnollista otetta ja hanskat vain pahentavat asiaa. Mielestäni tämä ovenavain on malliesimerkki suunnittelusta, jossa design-työ olisi kannattanut jättää tekemättä. Ihan tavallinen ovenkahva olisi parempi.

V - Takapenkin selkänoja on kaadettavissa, jolloin kyytiin saa vaikkapa sukset. Valitettavasti suunnittelu on tässäkin hiukan onnahtanut. Takapenkin muunneltavuus rajoittuu selkänojan kääntämiseen, ja selkänoja ei kaadu alas asti. Ilmeisesti penkin istuinosan alla on sähköauton vaatimia komponentteja tai jotain muuta, mistä johtuen istuinosaa ei saa käännetyksi. Esimerkiksi S205-korimallin plug-in hybrid-Mersussa penkin kaatamalla saa täysin tasaisen lastaustilan, vaikka senkin kyydissä kulkaa koko ajan aika iso kuorma akkuja. Ja ZOE – toisin kuin Mersu - on suunniteltu alusta asti sähköautoksi. Tästä johtuen vähän hämmästelen Rellun muunneltavuuden rajoitteita.

ZOE:ssa syntyvän lastaustilan muoto saa miettimään, onko suunnitteluosaston iltavuorolla tullut kiire kotiin. Yhdistettynä puuttuvaan tavaratilan välipohjan jättämään kuoppaan lopputulos on melko hätiköiden tehdyn oloinen. Monissa pikkuautoissa tavaratilan monikäyttöisyys ja muotoilu on hoidettu mielestäni fiksummin.



[Previous] [Next]