Ensimmäinen moottoritiematka - Renault Zoe

Seuraavaksi tutustumme ZOE:n kanssa toisiimme matkalla. Napakympissäkin Salmelainen lähetti yllättävästi yhteen saatetut matkalle tutustumaan toisiinsa. Korona-aikaan meidän matkakohteeksemme ei tullut Italian Capria, ei edes Vilnaa, vaan Helsinki.

Pysäköin illalla lataamani Renaultin autokatokseen ja jätin sen siihen "nukkumaan" samalla kun menin itse sisälle asentamaan puhelimeeni ”Latauspisteet kartalla”-sovellusta.

Minun täytyi olla Helsingissä klo 8:30, joten starttasin umpipimeälle moottoritielle pikkupakkasessa klo 6:20. Edessä oli juuri sellainen keli, joka saa suola-autoyrittäjän hykertelemään tyytyväisyydestä. Suolakylvyn jotakuinkin ainoa valonpilkku olivat Hyvinkään ABC:n mainosvalot. Pimeyttä kyntäessäni huomasin että Sähkö-Rellun lähivalot ovat positiivinen yllätys. Pitkät valot sen sijaan eivät ole mitenkään erityisen ihmeelliset.

Tänä päivänä monen mielessä sähköauto rinnastuu räjähtävään suorituskykyyn. ZOE ei ole mikään varsinainen raketti. Se liikkuu kyllä, mutta on hyvä huomata, että tehoa siinä on 1/10 verrattuna Tesla Model S Plaidiin. Kotiani lähimpänä oleva moottoritien liittymä vaatii kiihdyttämistä ylämäkeen. Renault ZOE Z.E. 50 R110:n oikeanpuoleisen polkimen saa siinä ihan hyvällä omallatunnolla painaa alas asti.

Kun liikkeelle on päästy, ZOE kulkee ihan kivasti moottoritielläkin. Tämä ei sinänsä yllätä: Minun mielestäni pienet Rellut, esimerkiksi Clio, ovat aina olleet ihan kivoja ajaa. ZOE:n kaista-avustin on ehkä hiukan aggressiivinen, penkissä voisi olla enemmän tukea ristiselälle, ja ratin keskialue ei ole ihan terävintä kärkeä, mutta matka menee ihan kivasti.

Eteneminen moottoritietä pitkin kohti Helsinkiä syö akkua. Toimintamatka hupenee 20% startissa lupailtua toimintamatkaa nopeammalla tahdilla. Toisaalta, vaikka liikkeellelähtö oli viileästä, ZOE:n mittariston ilmoittama reilun 17 kWh/ 100 km moottoritiekulutus on huomattavasti pienempi kuin esimerkiksi Tekniikan Maailman talvitestissä mitatut kulutukset. Perillä 52kWh:n akusta on jäljellä 30%.

Helsingin päässä poikkean Varustelekassa. Olen suunnitellut lataavani autoon vähän lisämatkaa samalla kun ostan Scho-ka-ko-laa ja muuta tarpeellista. Kaupan edessä oleva 22kW:n latausasema on vapaana. Ymmärrettävästä syystä: Kun kytken Rellun johtoon, ZOE:n keulaan ilmestyy punainen valo. Latausvirhe. Onneksi minulla ei ole tulenpalava kiire.

ZOE:n Easy Link-multimediajärjestelmään sisältyy Google-haku, joka toimii mukavasti, kunhan on keksinyt mistä kosketusnäytön tekstinsyöttö ponnahtaa esiin. Auton käyttöohjeesta tätä tietoa ei löydy vaan sitä varten pitää Internetistä etsiä multimediajärjestelmän käyttöohje. Käyttöohjeen kuvat ovat luullakseni joko järjestelmän edellisestä ohjelmistoversioista tai jostain toisesta Renault-mallista. Luulenpa, että tämmöisen epätarkkuuden voi joku muukin auton omistaja kokea vähän epämukavaksi.

Mietin hetken aikaa, ajaisinko Virta-palvelun latausasemalle. Muistan että minun pitää joka tapauksessa käydä ostamassa kaupasta ruokaa, joten näpyttelen Rellun näyttöön Lidlin ja suuntaan sinne. Lidlin latausasemalla olisi myös CCS-laturi, jolla ZOE:en saisi siirretyksi energiaa 50kW:n teholla. Tässä yksilössä ei CCS-pikalatausominaisuutta kuitenkaan ole, joten kytken auton 22kW:n AC-laturiin ja menen kauppaan.

Kaupasta palattuani autoon on tullut mukavasti lisää toimintamatkaa ja suuntaan nokan takaisin kohti pohjoista. Jostain syystä tähän suuntaan ajaessani virtaa kuluu jonkun verran vähemmän kuin aamuvarhaisella. Kotiin palattuani toimintamatkaa on jäljellä vielä niin mukavasti, että en näe tarpeelliseksi alkaa ladata autoa vielä tällä kohdalla.

Teoriassa Rellun mainostetulla toimintamatkalla olisi voinut tehdä koko reissun, mutta kuten arvata saattaa, joulukuinen Suomi tuo esiin mainostekstin ja totuuden välisen eron. Tässä tapauksessa ero ei kuitenkaan ollut ihan niin iso kuin mihin olin varautunut.

Ennen ZOE:n ostamista harkitsin myös Tesla Model S:ää. Olisi mielenkiintoista tehdä tämä sama matka sillä. Ehkä siihenkin tulee vielä mahdollisuus. Yksi syy, miksi kiinnostuin Renault-kauppiaan tekemästä ZOE-ehdotuksesta oli se, että ZOE:lle luvattu toimintamatka oli samaa luokkaa pienempiakkuisien Tesla Model S:ien kanssa.



[Previous] [Next]