Kunnon talvitesti - Renault ZOE

Kunnon talvi tuli Pirkanmaalle. Lämpötila aloitti sukelluksen ”kello viiteen” ja elohopean putoaminen pysähtyi -22C kohdalla. Miten kylmäksi muuttunut keli vaikutti ZOE:en?

Joillain keskustelupalstoilla on kirjoituksia, joissa sähköautoilijat kertovat, että pakkanen ei vaikuta heidän kulkupeleihinsä juuri mitenkään. Onko tämä ollut totta viime päivien Renault-todellisuudessa?

Perheemme Renault ZOE Z.E. 50 on viettänyt kuluneen pakkaskauden yöt autokatoksessa ja päivät työpaikan pihamaalla. Kun istuu huurteiseen autoon ja painaa sen käynnistyspainiketta, mittaristoon ilmestyy tieto kylmästä akusta johtuvasta rajoitetusta B-tilasta. Tähän ilmoitukseen olen ehtinyt jo tottua. Tämän viestin ilmestyminen ei vaadi arktista ilmanalaa. Se ilmestyy ulkona seisseen ZOE:n mittaristoon jo pikkupakkasessakin. Se tarkoittaa, että auton kyky käyttää regeneroivaa latausta on alentunut.

ZOE:n omistaja huomaa tukevaksi pakkaskeliksi muuttuneen sään latauspisteellä. Kylmyys vaikuttaa selvästi akun kykyyn vastaanottaa latausta. Nollakelissä ZOE latasi akustonsa täyteen hiukan yli 2 tunnissa. Se on melko hyvin linjassa sen kanssa, miten 52 kWh kokoisen akun on mahdollista täyttyä 22 kW:n laturilla. -20C:n lämpötilassa latausnopeus on huomattavasti hitaampi, vaikka latauspiste toimii 22 kW:n teholla. Kun ZOE on seissyt johdossa 2 tuntia, My Renault-sovellus kertoo, että ajomatkaa on tarjolla vasta 175 km ja lataus täyteen vaatii vielä puolitoista tuntia lisäaikaa.

Olisiko ratkaisu siis ajaa auto parkkihallissa olevaan latauspisteeseen? ZOE kuljettaa mukanaan lähes 300-kiloista kuormaa akkuja, joiden lämpötila on arktisessa pakkasessa varmasti matala huolimatta pohjoismaiseen varusteluun kuuluvasta akuston lämmityksestä. Sellaisen materiaalimäärän lämpötila ei nouse optimialueelle nopeasti. Luulenpa, että normaalin kaupunkimatkan jälkeen akusto on aika kylmä parkkihallissakin.

Lienee siis rehellistä sanoa, että kyllä pakkanen vaikuttaa sähköautoilijankin elämään. Vaikutus on vain hiukan erilainen kuin mihin bensa-autoilija on tottunut. Nestemäinen polttoaine siirtyy tankkiin yhtä nopeasti kesällä ja talvella. Sähköautoilijalla "tankilla" vierähtää talvella pidempi aika kuin kesällä.

Mutta onhan se hienoa, että kylmäkäynnistys tapahtuu yksinkertaisesti painamalla nappia, siirtämällä vaihteen ajoasentoon ja koskettamalla oikeanpuoleista poljinta kevyesti! ZOE:lla ajavan henkilön ei tarvitse miettiä lohkolämmittimen tai Webaston asentamista. Kun vielä vaimentaa jalankulkujavaroittimen, voi keskittyä kuuntelemaan pakkaslumen narskumista talvirenkaiden alla.

Epilogi (2 kuukautta myöhemmin):

Kulunut talvi kehittyi lopulta oikein kunnon pakkastalveksi. Kireät pakkasjaksot seurasivat toinen toistaan. Toista kuukautta kestäneiden pakkasten jälkeen on hyvä käydä läpi, miten täyssähkö-Renault pärjäsi pitkäaikaisessa talvitestissä perinteisessä Pohjoisen talvessa:

  • Kaikki varusteet toimivat pakkasessakin. Paitsi esilämmityksen ajastukset, joita en ole saanut toimimaan luotettavasti kännykästä vielä koskaan. Tässä ovat ilmeisesti syynä My Renault-kännykkäsovelluksen bugit, eikä ulkolämpötila. Olen ollut yhteydessä My Renault-ongelmistani Renaultiin, mutta ratkaisua ei ole löytynyt.
  • Kylmästartit olivat helppoja ja lämpöä riitti. Esilämmityksen suorakäynnistys kännykästä toimii kivasti, vaikka edellä kuvasin ajastuksien kanssa olevan ongelmia. Suorakäynnistys riittää ihan hyvin, koska auto on muutamassa minuutissa lämmin ja ikkunat sulat.
  • "Tankkaaminen" hidastui epämukavasti. Kaupassakäynnin aikana tapahtuva lataaminen ei enää riittänyt, kun pakkasta on -20C ja enemmänkin. Lataamiseen täytyi varata kunnolla aikaa.
  • Arkiajoni on noin 10-20 km siirtymiä sekalaisessa 60% taajamaa ja 40% moottoritietä sisältävässä ajossa. Energiankulutuksen pitkäaikainen keskiarvo pakkaskauden aikana vakiintui 21,4kWh/ 100 km. Kilometreinä tämä tarkoittaa 242 km laskennallista toimintamatkaa. Toimintamatkan pudotus on täällä raportoimaani verrattuna merkittävä. Toisaalta, vertailtuani kokemuksiani joidenkin muiden sähköautoilijoiden kokemuksiin, ulkona majoittuneen ZOE:ni keskikulutusta tämän pitkäaikaisen talvitestin aikana voidaan mielestäni pitää varsin kilpailukykyisenä.


[Previous] [Next]