Vuosi ZOE:n kanssa - Renault ZOE

Nyt on vuosi täyssähkö-Renaultin kanssa tullut täyteen. Vuosi sitten nimesin tämän ajan ”ranskalaiseksi ihmiskokeeksi”. Mitä tämä ihmiskoe paljasti ihmisestä? Entä mitä se paljasti autosta?

Sitoutuessani vuoteen Renault ZOE Z.E. 50 R110 Zen:in kanssa, oletin, että edessä oleva vuosi aiheuttaisi paljonkin kirjoittamisen aihetta, mutta punainen ranskatar yllätti minut. Jopa hiukan pettyneenä joudun huomaamaan, miten vähän raportoimisen aihetta ZOE tarjosi. Arkisessa elämässä tällainen sujuvuus on yleisesti ottaen positiivinen asia. Samalla voitaneen myös todeta ranskalaisen ihmiskokeen paljastaneen, että mitä ilmeisimmin olen odotettua yhteensopivampi ZOE:n kanssa.

Sen, että jokapäiväinen elämä ZOE:n kanssa on sujuvaa, ei kaiketi pitäisi olla erityisen yllätävää. Testini alkaessa ZOE oli ollut markkinoilla jo varsin pitkään. Ensimmäiset ZOE:t luovutettiin asiakkaille joulukuussa 2012. Oletan, että nämä kahdeksan vuotta olivat ehtineet hioa ZOE:sta kypsän tuotteen: tavallisen auton, jonka käyttövoima sattuu olemaan sähkö.

Vaikka yhteiselo ZOE:n kanssa on yleisesstiottaen ollut sujuvaa, aikaisemmissa kirjoituksissani raportoimiani kolmea asiaa en ole vieläkään oppinut ymmärtämään:

Esilämmityksen ja -ilmastoinnin ohjauksen epävarma toiminta ei haitannut kesäkaudella, mutta tänä vuonna talvi alkoi varhain ja ikkunat olisi ollut kiva saada taas sulaksi. Totesin, että Renaultin puolelta ei oltu palattu minulle ratkaisematta jääneeseen ongelmaan.

Onneksi Renault-verkostosta löytyy asiakaspalvelua. ZOE kävi määräaikaishuollossa Tampereen Käyttöautossa. Huolto meni sujuvasti. Liikkeessä selkeästikin haluttiin varmistaa asiakkaan tyytyväisyys, mistä erityiskiitos Tampereen Käyttöautolle. Käytin mahdollisuuden ja raportoin esilämmityksen ja ilmastoinnin edelleen jatkuvista ongelmista. Ilokseni työnjohtaja tarttui asiaan ja ZOE:ni haluttiin ottaa sellaiseen tutkimukseen, johon olisin toivonut Renault-asiakaspalvelun ohjaavan autoni jo lähes vuosi sitten.

Valitettavasti ZOE:n kohtalo tuotteena taitaa olla, että Renault ei enää panosta sen kehittämiseen. Se on monelta osin laadukkaan oloisesti tehty tuote, mutta ohjelmisto- että turvallisuuspuoli saavat epäilemään, että nykyiset panostukset on siirretty toisaalle.

Kun auto odotti tutkimusta Käyttöauton pihassa, esilämmityksen suorakäynnistys ei toiminut siinäkään. Systeemin asetusten toimintalogiikka yllätti vianhaun yhteydessä kaikki tutkimukseen osallistuneet. Koska auton järjestelmiin ei kirjautunut vikakoodeja, jouduttiin toteamaan, että ongelma on jossain pilvipalvelun ja auton herättämisestä vastaavan ohjainlaitteen välillä. Tyypillinen ”patenttiratkaisu” tällaisessa hämmentävässä tilanteessa on päivittää ohjainlaitteiden ohjelmistoversiot. Joskus ohjelmistopäivitys häivyttää häiriön pois. Yllätyksekseni ZOE:en ei ollut uusia päivityksiä saatavilla. Tuotekehitys taitaa nykyisin työskennellä muissa projekteissa. Kiitokset Käyttöautolle kuitenkin hyvästä yrityksestä!

Nykyisen kehityspanostuksen vähäisyys näkyy myös My Renault-sovelluksesta. Se on ihan kiva sovellus, josta näkee, paljonko akussa on latausta jäljellä. Monet kilpailijat tarjoavat nykyään kuitenkin huomattavasti Renaultia monipuolisempaa tietoa. Olisi kiva nähdä esimerkiksi, onko joku ovi tai ikkuna auki. Renault API tarjoaisi mielenkiintoista tietoa sähköauton käyttäjälle, kuten esimerkiksi hetkellisen lataustehon, mutta näitä tietoja ei kuitenkaan tarjota My Renault-sovelluksen käyttäjälle. Ainoastaan nörteimmät omistajat pääsevät niistä hyötymään.

Kolmas osoitus siitä, että tuote ei liene enää Renaultin prioriteettilistan kärjessä, tuli joulun alla kun Euro NCAP laittoi törmäystestiin vuosimallin 2021 Renault ZOE:n. Edellinen testi, josta Renault on ansaitusti ollut ylpeä, oli vuodelta 2013. Tuolloin alkuperäinen ZOE sai törmäystestissä viisi tähteä. Nyt, Euro NCAP:in testiin osallistui malliuudeistuksen jälkeinen malli. Tämä facelift-malli sai tulokseksi nolla tähteä. Tämä on shokeeraava tulos, joka saa kysymään, miten tämä on mahdollista. Renault päivitti ZOE:n vuonna 2019. Samanaikaisesti kun turvallisuustestien kriteerit ovat muuttuneet tiukemmiksi, Renault on vaihtanut turvatyynyn mallia. Oletettavastikaan ei parempaan suuntaan. Onkohan käynyt niin, että pääpaino kehityksessä on ollut akkukapasiteetin kasvattamisessa ja samalla turvallisuuskehitys on jäänyt jälkeen standardeista? Nolla tähteä on melkoinen murskatulos.

Nyt kun sopimuskauteni Renault ZOE Z.E. 50 R110 Zen:in kanssa on täynnä, olisin olettanut, että joku Renault-myyjä olisi ollut minuun yhteydessä. Jos Renault ei ole enää aktiivinen ZOE:n kehittämisessä, mielestäni olisi ollut luontevaa, että joku myyjä olisi soittanut minulle ja kysynyt, aionko jatkaa ZOE-sopimustani tai haluaisinko tilata esimerkiksi Renault Mégane E-Tech Electricin. Näin ei kuitenkaan ole tapahtunut.



[Previous] [Home]