Tämä on tarina informaatiokuplan aukenemisesta. Tämä tarina, kuten monet seikkailuromaanitkin, alkaa hiukan varsinaissta kertomusta aikaisemmasta ajasta. Tämän ensimmäisen luvun jälkeen tarinaa on tarkoitus jatkaa eteenpäinkin, läpi ”ranskalaisen ihmiskokeen”. Syksyn laskeuduttua Pirkanmaalle huomasin, että olin ajanut 8 vuotta W204-korimallisella Mersulla. Ensin oli hopeanvärinen, sitten valkoinen ja sitten vielä toinen valkoinen hiukan toisenlaisella moottorilla. Pidän W204:ä edelleen mainiona korimallina ja nykyisin jopa hyvänä vastineena rahalle. Mutta joskus vain tulee mieleen laittaa ilmoitus Nettiautoon ja niinpä hyvin perhettämme palvellut bensa-Mersu pääsi uuteen kotiin ja autokatos jäi tyhjäksi. Perheeseemme jäi vielä toinen auto, joten täysautottomuutta tästä ei seurannut. Korona-ajan vähentyneen liikkumistarpeen vuoksi perheessämme ei ollut pakottavaa kahden auton tarvetta, mutta pieniä haasteita tuli eteen useita kertoja viikossa. Ymmärsin että korvaava auto täytyy laittaa lähitulevaisuuden hankintalistalle.
Nykyajassa puhutaan mediakuplasta tai informaatiokuplasta verkkoympäristöön syntyy henkilökohtainen rajattu näkymä, joka muodostuu verkkokäyttäytymisen perusteella ja määrittelee sen, mitä käyttäjä näkee. Pääsin huomaamaan oman kuplani vaikutuksen, kun aloin selvittää vaihtoja poistuneen Mersun korvaajaksi. Tällä hetkellä monella valmistajalla on mielenkiintoisia automalleja ja asiakkaalle on tarjolla hyvinkin mielikuvituksellisia hankintajärjestelyjä, mutta kuplani vuoksi minulle markkinoitiin ainoastaan tuotteita, joissa ei ole mitään varsinaista yllätystä. Siinä kun puntaroin ei-yllättäviä vaihtoehtojani, ”kuplaani” onnistui sosiaalimediaverkoston avulla tunkeutumaan Renault-kauppias, joka tarjosi täyssähköautoa niin mielenkiintoisella liiketoimintamallilla, että hänen esittämäänsä viehettä piti ainakin näykkäistä: ”Tästähän saisi ehkä mielenkiintoisen ’ihmiskokeen’... Minkälainen täyssähkö-Rellu ihan oikeasti olisi kulkupelinä? Mitäköhän ajattelisin siitä pidemmän päälle?” Ranskalainen uistin nappasi kiinni ja pihaamme ilmestyi joulukuisen loskan läpi ”flamme”-punainen vuosimallin 2020 Renault ZOE Z.E. 50 R110 Zen. Täällä lisätietoa ZOE:mme varusteista: Klik. Myyjän kanssa tekemäni sopimuksen mukaan nyt alkanut ”ranskalainen ihmiskoe” on suunniteltu jatkuvaksi ainakin joulukuuhun 2021, joten uskon että tulemme tänä aikana löytämään vastauksen siihen, millaista yhteiselo täyssähkö-Rellun kanssa on. Jos pidät tästä blogista, ja olet kiinnostunut lukemaan lisää ZOE-kokemuksia, suosittelen nimimerkin Arkiukko ylläpitämää blogia. Hän on raportoinut elämästä vanhemman ZOE-mallin, eli Renault ZE 40:n, kanssa. |