Tesla Model 3 Performance 2019 Miten korjataan kojelaudan räminä?
|
|
Tesla Model 3 alkoi 30000km kohdalla pitää ikävää räminää
ajettaessa karkealla
tienpinnalla ja nupulakivikadulla. Ääni tuli kojalaudasta ja
paikallistui kaiutinritilän vasempaan laitaan. Kun sormen laittoi
tälle kohdalle, räminä katosi. Vastaavasti äänen sai toistetuksi
naputtelemalla tältä kohdalta sormella.
Internetissä on Tesla-foorumeilla kirjoituksia, joista käy ilmi, että
en ole ainoa, jolla on tämä ikävä ominaisuus, joten päätin tehdä
tee-se-itse-dokumentaation, miten korjasin asian, ja millaisia
asioita korjauksessa kannattaa ottaa huomioon.
|
|
En ollut aikaisemmin irrottanut Teslan verhoiluja. Ensikertalaisena
minulla meni tähän projektiin 3 tuntia.
Teslan on kasattu tavalla, jossa kaiutinritilään käsiksi pääseminen
edellyttää hiukan muidenkin
verhoiluosien purkamista. Työssä on hyvä olla käsien lisäksi
verhoilun ja listakiinnikkeiden irrotukseen myytävä muovinen
työkalusarja.
Työ alkaa kuljettajan puoleisessa kojelaudan päädyssä olevan luukun
irrottamisella.
|
|
Luukku irtoaa laittamalla muovinen taltta luukun yläreunaan ja
vääntämällä sillä luukun yläreunassa oleva klipsi auki.
|
|
Ovenkarmin tiivistettä ei tarvitse irrottaa. Jos se vastustaa, sen voi
siirtää syrjään samaisella muovityökalulla tai sormella.
Luukku niveltyy alalaidassa olevan kynnen varassa ja lähtee pois.
|
|
Tämän jälkeen irrotetaan vastaava luukku matkustajan puolelta.
|
|
Seuraavaksi edessä on A-pilarien verhoiluiden irrottaminen.
Näidenkin
verhoiluelementin irrottaminen alkaa yläreunasta. A-pilarin verhoilua
pitää kiinni metalliklipsi, yhteensä 3 muovitappia ja muovinen narun
tapainen. Lisäksi verhoiluelementti on kiinni kojelaudan päädyssä
muotoilulla, joka
muodostaa eräänlaisen koukun.
|
|
Verhoilua saa verhoilun irrottamiseen tehdyllä työkalulla raotetuksi
sen verran, että sormet saa väliin. Tämän jälkeen napakka nykäisy
kuvaan piirtämäni nuolen mukaisesti auton keskilinjaa kohti irrottaa
isoimman kiinnitystapin. Samalla mahdollisesti myös kaksi muuta tappia
irtoavat. Jos ne jäävät vielä kinni, toinen nykäisy todennäköisesti
irrottaa nekin. Irrotus kannattaa tehdä
sormivoimin eikä työkalulla.
|
|
Tämän jälkeen verhoilua voi kääntää yläreunasta kohti oven kynnystä. Tämä
vapauttaa verhoilun kojelaudan päästä.
|
|
Kun verhoilu on irti tapeista ja koukuista, se jää roikkumaan muovisen
narun varaan.
|
|
Narussa on kaksi kynttä, jotka saa vapautetuksi kiertämällä narua 90
astetta.
|
|
Narun saaminen irti voi vaatia vähän kärsivällisyyttä, mutta kyllä naru
lopulta irtoaa.
|
|
Nyt A-pilarin verhoilu on kokonaan irti. Kuvassa näkyvät kaikki verhoilun
takana oleva kiinnikkeet.
|
|
Sitten toistetaan sama toimenpide toiselle puolelle.
|
|
Nyt kun A-pilarien verhoilut on irrotettu, päästään irrottamaan
kojelaudan päällä oleva kaiuttimien suojaverkko. Suojaverkon
irrottaminen on varsin helppoa ja onnistuu pelkkiä sormia
käyttäen:
Käy päädystä kiinni ja nosta ylöspäin,
ritilää kiinni pitävä klipsi
aukeaa varsin helposti.
|
|
Vielä kiinni olevat klipsit aukeavat helposti kuljettamalla sormea kojelaudan ja ritilän välissä.
Kun klipsit ovat irti, kaiutinritilän voi nostaa pois. Ritilä on
rakenteeltaan aika löysä. Tässä kannattaa olla
varovainen, ettei naarmuta kojelautaa.
|
|
Kun ritilä on irti, on hyvä hetki tutustua sen toteutukseen ja
kiinnikkeisiin, sillä tämän osan irrottaminen on helppoa, mutta
takaisin laittaminen vaatii (joko hyvän tuurin tai) paljon
kärsivällisyyttä.
|
|
Nyt kun suojaritilä on pois, päästään korjaamaan räminää.
Räminä tulee yhdestä, kahdesta tai kolmesta eri lähteestä, jotka kaikki
ovat
korjattavissa nyt
samalla kerta kun ritilä on poisa.
Naputtele sormella kaiuttimen vieressä olevaa muovia ja kuulet
todennäköisesti räminän. Minun tapauksessani oletan tämän olleen
ensisijainen räminän lähde.
|
|
Tämä räminä johtuu siitä, että kojelaudan muovi koskee ikkunan alareunassa
olevaan metalliin.
|
|
Väliin voi laittaa esimerkiksi solumuovia ja tämän jälkeen naputella
sormella uudelleen ja kuulostella, poistuiko ääni.
|
|
Jos räminä loppui, työnnetään solumuovi mahdollisimman hyvin muovin ja
metallin väliin.
|
|
Toinen lähde räminälle voi olla edellä irrottamamme kaiuttimen ritilä. Sen
mahdollisien räminöiden poistamiseksi lisää myös pehmusteet lisäksi kuvan
osoittamiin paikkoihin.
Kolmas lähde voi olla kaiutinelementin kiinnitys. Nyt kun ruuvit ovat
helposti nähtävillä, on hyvä vielä lopuksi ottaa Torx-ruuvimeisseli ja
varmistaa kaiutinelementin ruuvien kiristys. |
Tämän jälkeen kasataan puretut osat käänteisessä järjestyksessä ja sitten
voidaankin lähteä koeajolle.
Puretun kasaaminen on periaatteessa varsin yksinkertaista - paitsi
kaiutinritilän
asentaminen. Sitä asentaessani huomasin seuraavat asiat:
-
Kaiutinritilän asentamisessa on hyvä olla kaksi henkilöä, taskulamppu ja
kärsivällisyyttä. Itselläni takaisin asentaminen vei noin tunnin.
- Ritilässä on koukut, joiden paikoilleen menemisen suhteen kannattaa
olla
huolellinen. Työnnä koukut ensin kojelaudan päällä oleviin
vastinkappaleisiin ja varmista taskulampun avulla, että metalliklipseihin
menevät tapit ovat täsmälleen kohdillaan.
-
Älä paina ritilää alaspäin ennen kuin kaikki on
täsmälleen paikoillaan.
Kun kaikki on täsmälleen paikoillaan, ritilä menee hienosti paikoilleen.
Jos jokin ei ole kohdallaan, asentaminen kannattaa lopettaa ja aloittaa
alusta uudelleen.
|