Tesla Model 3 Performance 2019
Miten korjataan kojelaudan räminä?

Rattle point Tesla Model 3 alkoi 30000km kohdalla pitää ikävää räminää ajettaessa karkealla tienpinnalla ja nupulakivikadulla. Ääni tuli kojalaudasta ja paikallistui kaiutinritilän vasempaan laitaan. Kun sormen laittoi tälle kohdalle, räminä katosi. Vastaavasti äänen sai toistetuksi naputtelemalla tältä kohdalta sormella.

Internetissä on Tesla-foorumeilla kirjoituksia, joista käy ilmi, että en ole ainoa, jolla on tämä ikävä ominaisuus, joten päätin tehdä tee-se-itse-dokumentaation, miten korjasin asian, ja millaisia asioita korjauksessa kannattaa ottaa huomioon.
Dashboard panel En ollut aikaisemmin irrottanut Teslan verhoiluja. Ensikertalaisena minulla meni tähän projektiin 3 tuntia.

Teslan on kasattu tavalla, jossa kaiutinritilään käsiksi pääseminen edellyttää hiukan muidenkin verhoiluosien purkamista. Työssä on hyvä olla käsien lisäksi verhoilun ja listakiinnikkeiden irrotukseen myytävä muovinen työkalusarja.

Työ alkaa kuljettajan puoleisessa kojelaudan päädyssä olevan luukun irrottamisella.
How to pop the door open Luukku irtoaa laittamalla muovinen taltta luukun yläreunaan ja vääntämällä sillä luukun yläreunassa oleva klipsi auki.
Dashboard door mechanism Ovenkarmin tiivistettä ei tarvitse irrottaa. Jos se vastustaa, sen voi siirtää syrjään samaisella muovityökalulla tai sormella.

Luukku niveltyy alalaidassa olevan kynnen varassa ja lähtee pois.
Door on the passenger side Tämän jälkeen irrotetaan vastaava luukku matkustajan puolelta.
A pillar liner Seuraavaksi edessä on A-pilarien verhoiluiden irrottaminen.

Näidenkin verhoiluelementin irrottaminen alkaa yläreunasta. A-pilarin verhoilua pitää kiinni metalliklipsi, yhteensä 3 muovitappia ja muovinen narun tapainen. Lisäksi verhoiluelementti on kiinni kojelaudan päädyssä muotoilulla, joka muodostaa eräänlaisen koukun.
Removing the A pillar liner Verhoilua saa verhoilun irrottamiseen tehdyllä työkalulla raotetuksi sen verran, että sormet saa väliin. Tämän jälkeen napakka nykäisy kuvaan piirtämäni nuolen mukaisesti auton keskilinjaa kohti irrottaa isoimman kiinnitystapin. Samalla mahdollisesti myös kaksi muuta tappia irtoavat. Jos ne jäävät vielä kinni, toinen nykäisy todennäköisesti irrottaa nekin. Irrotus kannattaa tehdä sormivoimin eikä työkalulla.
Rotating the A pillar liner Tämän jälkeen verhoilua voi kääntää yläreunasta kohti oven kynnystä. Tämä vapauttaa verhoilun kojelaudan päästä.
Loose A pillar liner Kun verhoilu on irti tapeista ja koukuista, se jää roikkumaan muovisen narun varaan.
Plastic string hooks Narussa on kaksi kynttä, jotka saa vapautetuksi kiertämällä narua 90 astetta.
Plastic string disconnected Narun saaminen irti voi vaatia vähän kärsivällisyyttä, mutta kyllä naru lopulta irtoaa.
Tesla Model 3 A pillar liner Nyt A-pilarin verhoilu on kokonaan irti. Kuvassa näkyvät kaikki verhoilun takana oleva kiinnikkeet.
Passenger side A pillar liner Sitten toistetaan sama toimenpide toiselle puolelle.
Tesla Model 3 speaker grille Nyt kun A-pilarien verhoilut on irrotettu, päästään irrottamaan kojelaudan päällä oleva kaiuttimien suojaverkko. Suojaverkon irrottaminen on varsin helppoa ja onnistuu pelkkiä sormia käyttäen: Käy päädystä kiinni ja nosta ylöspäin, ritilää kiinni pitävä klipsi aukeaa varsin helposti.
Tesla Model 3 dash grille 
removed Vielä kiinni olevat klipsit aukeavat helposti kuljettamalla sormea kojelaudan ja ritilän välissä.

Kun klipsit ovat irti, kaiutinritilän voi nostaa pois. Ritilä on rakenteeltaan aika löysä. Tässä kannattaa olla varovainen, ettei naarmuta kojelautaa.
Tesla speaker grille fasteners Kun ritilä on irti, on hyvä hetki tutustua sen toteutukseen ja kiinnikkeisiin, sillä tämän osan irrottaminen on helppoa, mutta takaisin laittaminen vaatii (joko hyvän tuurin tai) paljon kärsivällisyyttä.
Tesla Model 3 dash rattle 
point Nyt kun suojaritilä on pois, päästään korjaamaan räminää.

Räminä tulee yhdestä, kahdesta tai kolmesta eri lähteestä, jotka kaikki ovat korjattavissa nyt samalla kerta kun ritilä on poisa.

Naputtele sormella kaiuttimen vieressä olevaa muovia ja kuulet todennäköisesti räminän. Minun tapauksessani oletan tämän olleen ensisijainen räminän lähde.
Metal and plastic rattle Tesla Tämä räminä johtuu siitä, että kojelaudan muovi koskee ikkunan alareunassa olevaan metalliin.
Fixing the dashboard rattle Väliin voi laittaa esimerkiksi solumuovia ja tämän jälkeen naputella sormella uudelleen ja kuulostella, poistuiko ääni.
Dasboard rattle fix with foamed 
plastic Jos räminä loppui, työnnetään solumuovi mahdollisimman hyvin muovin ja metallin väliin.
Fixing speaker grille rattle Toinen lähde räminälle voi olla edellä irrottamamme kaiuttimen ritilä. Sen mahdollisien räminöiden poistamiseksi lisää myös pehmusteet lisäksi kuvan osoittamiin paikkoihin.

Kolmas lähde voi olla kaiutinelementin kiinnitys. Nyt kun ruuvit ovat helposti nähtävillä, on hyvä vielä lopuksi ottaa Torx-ruuvimeisseli ja varmistaa kaiutinelementin ruuvien kiristys.
Tämän jälkeen kasataan puretut osat käänteisessä järjestyksessä ja sitten voidaankin lähteä koeajolle.

Puretun kasaaminen on periaatteessa varsin yksinkertaista - paitsi kaiutinritilän asentaminen. Sitä asentaessani huomasin seuraavat asiat:
  • Kaiutinritilän asentamisessa on hyvä olla kaksi henkilöä, taskulamppu ja kärsivällisyyttä. Itselläni takaisin asentaminen vei noin tunnin.
  • Ritilässä on koukut, joiden paikoilleen menemisen suhteen kannattaa olla huolellinen. Työnnä koukut ensin kojelaudan päällä oleviin vastinkappaleisiin ja varmista taskulampun avulla, että metalliklipseihin menevät tapit ovat täsmälleen kohdillaan.
  • Älä paina ritilää alaspäin ennen kuin kaikki on täsmälleen paikoillaan. Kun kaikki on täsmälleen paikoillaan, ritilä menee hienosti paikoilleen. Jos jokin ei ole kohdallaan, asentaminen kannattaa lopettaa ja aloittaa alusta uudelleen.

[Back]